Молитва

Первозванне апостоле Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, Церкве последователю верховный, всехвальне Андрее, славим и величаем апостольския труды твоя, сладце поминаем твое благословенное к нам пришествие, ублажаем честная страдания твоя, яже за Христа претерпел еси, лобызаем священныя мощи твоя, чтим святую память твою и веруем, яко жив Господь, жива же и душа твоя и с Ним во веки пребываеши на Небеси, идеже и любиши ны тоюжде любовию, еюже возлюбил еси нас, егда Духом Святым прозрел еси наше еже ко Христу обращение, и не точию любиши, но и молиши о нас Бога, зря во Свете Его вся нужды наша. Тако веруем и тако сию веру нашу исповедуем во храме, иже во имя твое, святый Андрее, преславно создася, идеже святыя мощи твоя почивают; верующе же, просим и молим Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, да молитвами твоими, яже присно послушает и приемлет, подаст нам вся потребная ко спасению нас, грешных; да якоже ты абие по гласу Господа, оставль мрежи своя, неуклонно ему последовал еси, сице и кийждо от нас да ищет не своих си, но еже к созиданию ближняго и о горнем звании да помышляет. Имуще же тя предстателя и молитвенника о нас, уповаем, яко молитва твоя много может пред Господем и Спасителем нашим Иисусом Христом, Емуже подобает всякая слава, честь и поклонение со Отцем и Святым Духом во веки веков. Аминь.

КАНОН ПЕРВЫЙ СВЯТОМУ АПОСТОЛУ АНДРЕЮ ПЕРВОЗВАННОМУ

глас 1

Песнь 1

Ирмос: Твоя победительная десница Боголепно в крепости прославися: та бо, Безсмертне, яко всемогущая, противныя сотре, израильтяном путь глубины новосоделавшая.

Смутившуюся мою душу помышлении же и словесы очисти всельшеюся в тя, проповедниче Христов Андрее, Божественною благодатию, яко да чисте источу ти пение достойное.

Честное, Предтеча Христов, своих учеников верховнейшее, от неплодове прозябшии, из Девы рождшемуся Христу препрославленному, Андрея, радуяся, приведе.

Желанием и любовию неуклонною добродетели степеней начен и восхождению присно поучаяся, от немощныя силы к верховнейшей, Андрее, силе достигл еси.

Богородичен: Радуйся, благодати источниче; радуйся, лествице и двере Небесная; радуйся, свещниче, и стамно златая, и горо несекомая, Яже Жизнодавца Христа миру Рождшая.

Песнь 3

Ирмос: Едине Ведый человеческаго существа немощь и милостивно в ней воображся, препояши мя с высоты силою, еже вопити Тебе, Святый: одушевленный храме неизреченныя славы Твоея, Человеколюбче.

Притекл еси, жаждею не зван, Андрее, но самовольне жизни ко Источнику, якоже елень, и всем, Сего обрет, проповедал еси, и, пив, напоил еси нетления водами истаявшия жаждею концы.

Уведев естественныя законы, Андрее досточудне, и общника сродника приял еси, вопия: обретохом Желаемаго и путесотворившаго плоти рождение, сказал еси разум духовный.

Мрежею слова из глубины прелести уловил еси словесныя рыбы, апостоле, и трапезе Христовей снедь чистую принесл еси, просвещенныя благодатию Явльшагося в подобии плоти.

Богородичен: Бога заченши во утробе, Дево, Духом всесвятым, пребыла еси неопальна, понеже Тя купина, законоположнику Моисею палиму, несожженна яве предвозвести, огнь приимшую нестерпимый.

Седален, глас 8.

Яко первозваннаго всех учеников, и самовидца Слова, и служителя, Андрее апостоле, по долгу чтим тя, Агнцу бо, вземлюшему грехи мира, несомненною верою тепле последовал еси, отонудуже и страсти Его общник показался еси, плотию претерпевшаго нас ради вольно смерть. Сего ради вопием ти: молися Христу Богу грехов оставление подати празднующим любовию святую память твою.

Песнь 4

Ирмос: Гору Тя, благодатию Божиею приосененную, прозорливыма Аввакум усмотрив очима, из Тебе изыти Израилеву провозглашаше святому во спасение наше и обновление.

Божественная, истребительная горшаго вседетельнаго и светозарнаго Духа сила, в тя, Андрее, всельшися Боголепне, огненнаго языка во образе, неизреченных показа тя проповедника.

Не оружия ко мщению взяше плотская и к низвержению крепких твердынь вражиих, Андрей всечестный, но, Христом оградився, принесе, пленив, языки в послушание.

Гору тя, каплющую разумное веселие, преестественный Бог, осуществивыйся еже о нас, Андрее, яви, горы горькия демонскаго возношения потребляющую силою Духа.

Любовию совершающия твою память в песнех, от обильна дара Учителя твоего, Христа, Андрее пребогате, духовнаго веселия водами исполняя не престай молитвами твоими.

Богородичен: Поем велие и страшное Твое таинство, премирных бо утаився чиноначалий, на Тя присно Сый сниде, яко дождь на руно, Всепетая, на спасение наше и обновление.

Песнь 5

Ирмос: Просветивый сиянием пришествия Твоего, Христе, и осветивый Крестом Твоим мира концы, сердца просвети светом Твоего Богоразумия православно поющих Тя.

Восприял еси, Егоже вожделел еси, Андрее апостоле, в нетленных с Ним обитав селениих, трудов твоих снопы пожав достойно, темже тя песньми славим.

Возлюбил еси Владыку и Того во след быстро потекл еси, стопами Его к жизни наставляемь и страстей Того нелживо, пречестне Андрее, даже до смерти подражая.

Напряг тя, яко стрелу сильну, блаженне, испусти в весь мир Господь, ураняя демоны и злочестием уязвленныя человеки врачуя.

Богородичен: Веселятся Небесныя силы, зряще Тя, радуются с ними и человеческая собрания, Рождеством бо Твоим соединишася, Дево Богородице, Тя достойно славяще.

Песнь 6

Ирмос: Обыде нас последняя бездна, несть избавляя, вменихомся, яко овцы заколения, спаси люди Твоя, Боже наш, Ты бо крепость немощствующих и исправление.

Море житейское преплавая в ладии телесней, всяческая правящаго, Христа, обрел еси кормчия, всеблаженне, и к Нему, радуяся, пристал еси, Андрее всечестне.

Духи словом прогоняются, недузи бегают, душевных же страстей множество далече от недужных отгоняются данною тебе от Бога, Андрее, благодатию.

Яко волна тихая, кротким духом движимь, блаженне, изсушил еси моря лукавая многобожия Божественными струями и реки Богознания всем источил еси.

Богородичен: Веселятся о Тебе, Дево Пречистая, рода нашего праотцы, Едем восприемше Тобою, егоже преступлением погубиша, Ты бо Чистая и прежде Рождества и по Рождестве еси.

Кондак, глас 2

Мужества тезоименитаго Богоглагольника и Церкве возследователя верховнаго, Петрова сродника восхвалим, зане якоже древле сему и ныне нам воззва: приидите, обретохом Желаемаго.

Икос

Древле убо Давид востягает грешнаго, яко мене, поведати Божия благословне оправдания, обаче к вере учит паки и слезами множайшими изглагольствует: днесь бо глас Его аще услышите, сердец не ожесточите, яко некогда Израиль преогорчи. Наводит же прочее во псалме: Господеви вся земля воспойте, приидите, обретохом Желаемаго.

Песнь 7

Ирмос: Тебе, умную, Богородице, пещь разсмотряем, вернии, якоже бо отроки спасе три Превозносимый, мир обнови, во чреве Твоем всецел, хвальный отцев Бог и препрославлен.

Нелживо явственно исполнися обещание Твое, Христе, бури бо ученик Твой Божественнейший, словом запрещая, на кроткую тишину преложи, хвальный отцев Боже и препрославленный.

На умную Сиона, апостоле, взыти гору повелен, спасения же приим чашу, радуяся, подаеши, преходя смертию к Божественней жизни, хвальнаго отцев Бога и препрославленнаго.

Тя словесную реку показа Божественная вода жизни, прелестныя реки потоки изсушающую, блаженне, проповедания и вопиющия напаяющую: хвальный отцев Боже и препрославленный.

Ты земнороден сый, апостоле, преестественно чудодействуеши, любовию бо срастворився, Тому последовал еси, возлюбившему тя Христу, хвальный, воспевая, Бог и препрославленный.

Богородичен: Тя Иаков, Богородице, лествицу пророчески разуме, Тобою бо на земли Превышаемый явися человеком и поживе, якоже благоволи: хвальный отцев Бог и препрославленный.

Песнь 8

Ирмос: В пещи отроцы Израилевы, якоже в горниле, добротою благочестия чистее злата блещахуся, глаголюще: благословите, вся дела Господня, Господа, пойте и превозносите во вся веки.

Светоносная и веселотворная луча врачеваний, Андрее, Христов апостоле, осиявает нас Божественная память твоя, вопиющих: вся дела Господня, Господа пойте и превозносите во вся веки.

Человеческое естество получив, того превозшел еси законы, и ко Ангельстей прешел еси скинии, Андрее апостоле, и зовеши: вся дела Господня, Господа пойте и превозносите во вся веки.

Еже с высоты Духа Божия дохновение тя прежде огненно просвети, ритора, Богоглаголиве, показует тепла, вопиюща, апостоле, Христу твоему: вся дела Господня, Господа пойте и превозносите во вся веки.

Светолучен, якоже молния, во свет языков изшел еси, тьму неведения отгоня, и верныя просвещая, зовущия: благословите, вся дела Господня, Господа, пойте и превозносите Его во веки.

Богородичен: Радуйся, престоле славы Божия, радуйся, верных стено, Еюже Свет сущим во тьме возсия,— Христос, Тебе блажащим и вопиющим: вся дела Господня, Господа пойте и превозносите Его во веки.

Песнь 9

Ирмос: Образ чистаго рождества Твоего огнепалимая купина показа неопальная; и ныне на нас напастей свирепеющую угасити, молимся, пещь, да Тя, Богородице, непрестанно величаем.

Яко ученик всеизящнейший, на Кресте хотением распеншемуся Владыце твоему даже до смерти последуя, возшел еси, радуяся, на высоту креста, идяй шествием на Небеса, блаженне апостоле.

Дверь Едема тебе отверзеся, и предложися лествица небесная, и прияша тя небесныя обители, и предстал еси, радуяся, апостоле, Христу Жизнодавцу о мире молитвенник изящнейший.

Равными прославился еси страданьми Учителя твоего, блаженне Андрее всемудре, крестом бо Божественный конец приял еси и причастием Бог был еси. Темже тя молим о нас присно молися.

Радуяся, двоице всеизряднейшая, на Небесех наследовавши ныне гражданство, назираете же венцев произволение, тех побеждающи силу, и Божественных дарований просвещаете светлостьми.

Богородичен: Из корене Давидова прозябла еси пророческаго, Дева, и Богоотеческаго, но и Давида яко истинно Ты прославила еси, яко рождшая пророчествуемаго Господа славы, Егоже поюще, достойне величаем.

Светилен

Слово Пребезначальное обрет тя, всеблаженне, первозванна показа всех апостолов, Андрее приснопамятне, и, Сего стопам возследуя, показался еси путевождь заблуждших, к Небесному сия возводя Божественному шествию.

КАНОН ВТОРОЙ СВЯТОМУ АПОСТОЛУ АНДРЕЮ ПЕРВОЗВАННОМУ

глас 1

Песнь 1

Ирмос: Столпом огненным и облачным Израиля наставлей яко Бог, море разверже, колесницы же фараоновы глубиною покры, поим песнь победную, яко един прославися.

Тростию Евангелия из глубины лести изъемь, Андрее многопетый, ты уловил еси люди, яко обеща Христос, научивый тя человеки, яко рыбы, ловити.

Иже веры столп, седалище истинных догмат Христовых, Андрей Богодохновенный вся днесь призывает земныя концы празднество летное составити, стецемся убо, вси вернии.

Морскаго кита мрежами испытуя, художеством ловец мрежею Духа языки, племена и люди уловляеши Духом явственнее и вышнюю глубину, многочудне, яве открываеши нам.

Тайноградче Небесный, самовидче и риторе неизреченнаго познания Христова, приемый свыше Духа Святаго, глаголюща в языцех Седящаго, огнем разделяюща дарования, моли спастися нам.

Пребезначальныя Троицы Единице Пресущественней верою покланяюся, не разсецая Божества, есть бо Единовидна, Проста, Нераздельна, совокупляю же сию Существом, Лицы же верне разделяю.

Богородичен: Младенствует Бог из Девы и обновляет растлевшияся из Адама, разрушает же средостение и вражды преграждение плотию Своею, клятву благословляет праматернюю, из Пречистыя Матере прошед.

Песнь 3

Ирмос: Да утвердится сердце мое в воли Твоей, Христе Боже, иже над водами Небо утверждей второе и основавый на водах землю, Всесильне.

Словом призывающему,— гряди во след Мене,— Христу абие последова со Андреем и Кифа, родителя оставивше, и ладию, и мрежи, яко веры предусмотрителие.

Капища претворив в храмы Божия, всечестне, освятил еси в них сыны Крещения, яже благодать обнови водою и Духом.

Бисер многоценный таинственне миру предложил еси, в селе сердца твоего сокровенный, апостоле, егоже верою сокровищствоваша языцы обретшии.

Яко сокровище, Евангелие в руки приим, многопете, всю обогатил еси землю Божественныя проповеди, темже и память твою почитает со страдании твоими.

В Троице Едину Силу православне вси воспоим,— Безначальнаго, Несозданнаго Бога, Единосущнаго, Сопрестольнаго, Триипостаснаго, Трисолнечнаго,— Сию воспеваюше.

Богородичен: Всяка убо мати, чадо рождши, не ктому девствовати может, Ты же, рождши Христа, Дево Мати, пребыла еси, млекопитающи Жизнь нашу и чиста пребывши.

Седален, глас 8.

Идольская свирепства низложив, Спасовы страсти вожделев, Андрее блаженне, показался еси апостол, с небесе всем точа чудеса, и языков был еси, всеблаженне, учитель. Тем твою память достойно чтуще, в песнех славим и верно величаем, Господень апостоле, молися Христу Богу грехов оставление даровати празднующим любовию святую память твою.

Песнь 4

Ирмос: Духом провидя, пророче Аввакуме Словесе воплощение, проповедал еси, вопия: внегда приближитися летом, познаешися, внегда приити времени, покажешися. Слава силе Твоей, Господи.

Мрежи твоя поверг и взем Крест, путем последовал еси зовущему Христу и, мрежу Духа распростер, вместо рыб человеки ловиши. Слава давшему ти Духу.

Духа пламень языком приим, был еси, апостоле, Богоприятен муж, небесныя красоты обходя, и яже в тех умная познавая доброты, и нам открываяй сия.

Пустыню жаждущую напоил еси, мудре, Божественными словесы твоими и показал сию многоплодну, чада церковная плодоносящую проповеди семя. Слава давшему ти Духу.

Неизреченную твою доброту Андрей предувидев, Иисусе, сродника призва светле: Петре единокровне, обретохом Мессию, в законе и пророцех проповеданнаго, гряди, прилепимся истинно жизни.

Троицу во Единице воспоим, вернии, во Едином Божестве Отца, и Сына, и Духа Божественнаго, Существо Едино и Естество Нераздельне, Неразлучне, Нечастне: Един бо в Трех Лицех Бог.

Богородичен: Единаго от Троицы неизреченно во чреве заченши, родила еси нетленно яко Сына, и Троица убо прилога отнюд не возыме, и чиста, якоже бе и прежде рождества, цела, Богомати, пребывши.

Песнь 5

Ирмос: Озари наш ум, Боже, светом заповедей Твоих, и светлостию благодати Твоея, даруя нам, Блаже, Твоя милости, зане свет и мир повеления Твоя.

Вожделевый Креста, Христов учениче, получил еси крестом твоим Нетленное Царство, к немуже вся привлекл еси Крестом Боготаинники, наследство подаяй Богословом того.

Поискал еси Христа, истинно Живота, и, взыскав, первый обрел еси, обрет же, тайне приял еси, и прием Сего в самом давшем, и был еси сокровище жизни нетленныя.

Глаголы твоих Божественных гремений излияшася в мире и от краев до краев земли проидоша, окружиша бо, якоже колесо, и явишася твоя молния, яко глаголет Давид, вселенней.

Поминай нас, Христов учениче, совершающих твою память и чтущих мощи твоя, молися присно прилежно о пастве, еяже был еси изначала хранитель и спасение.

Отца и Сына и Духа — Бога, Нераздельную Троицу, Триипостасное Царство прославим согласно, вернии, безпрестанными Богословии, Сию верно песнословяще.

Богородичен: Родила еси Свет, не ведущи како, всесветлый свещниче Солнца светоносящая, и была еси невещественнаго Света новое приятелище, точащее всей земли Богознания зари.

Песнь 6

Ирмос: Пророка Иону подражая, вопию: живот мой, Блаже, свободи из тлии и спаси мя, Спасе мира, зовуща: слава Тебе.

Иже из Вифсаиды изводимый, нас праздновати созывает, торжество свое предложив нам изрядства борений своих.

Художеством рыбарь, верою же ученик, яко глубину испытуя сердца верных, удицу низпущает слова и уловляет нас.

Любве Христовы в сердцы твоем огнь обнося, учениче, вопиял еси языком: пламень ваш угасе, истинно явльшуся Христу.

Солию ум осоливше Христовою, яди ваша усладиша вам догматы небесныя и нетленныя сладости.

Отцу и Сыну и Духу Правому поклонимся, вернии,— Триипостасному Естеству Нераздельному,— вопиюще: слава в Троице Богу.

Богородичен: Благоволением Отца воплотися Сын, Духом Божиим во утробе Твоей, Чистая, и спасе прежний образ, Богородительнице, яве.

Кондак, глас 2

Мужества тезоименитаго Богоглагольника и Церкве возследователя верховнаго, Петрова сродника восхвалим, зане якоже древле сему и ныне нам воззва: приидите, обретохом Желаемаго.

Икос

Древле убо Давид востягает грешнаго, яко мене, поведати Божия благословне оправдания, обаче к вере учит паки и слезами множайшими изглагольствует: днесь бо глас Его аще услышите, сердец не ожесточите, яко некогда Израиль преогорчи. Наводит же прочее во псалме: Господеви вся земля воспойте, приидите, обретохом Желаемаго.

Песнь 7

Ирмос: Сущим в пещи отроком Твоим, Спасе, не прикоснуся, ниже стужи огнь. Тогда трие, яко единеми усты, пояху и благословляху, глаголюще: благословен Бог отец наших.

Всесвятаго Духа огнь, сошедый свыше, апостоле Христов, языки новы, имиже никогда же вещал еси мира концем, повеле тебе глаголати величия Его.

Преудивляет всяку мысль проповедь, юже вострубисте земли, таинницы Христовы и зрителе вышних, яко едини дванадесяте, тьмы земли просветисте.

Удивлена бысть, Владыко Христе, благодать Твоя в Богомудрых ученицех, яко малии и простцы суще, всю землю протекоша от конец ея даже до конец всех.

Кто научи тя тако глаголати, апостоле? Кто просвети твой ум, зрети ясно неприступныя славы зарю, возсиявшую истины свет в сердцах наших?

Троически воспоим, вернии, славяще Безначальнаго Отца и Сына и Духа Праваго,— Единственное Существо Едино,— Юже трегубо да воспоим: Свят, Свят, Свят еси во веки, аминь.

Богородичен: Яко от Троицы Единаго Тя, Христе, славим, яко из Девы воплотивыйся кроме вращения, человечески вся понесл еси, не отступив Естества Отеческаго, Иисусе, аще и соединился еси нам.

Песнь 8

Ирмос: На Синаи купину горящу неопальну сохраншаго и отроки посреде горящаго пламене избавльшаго, Бога пойте, благословите и превозносите Его во веки.

Художеством рыбарства из моря уловил еси рыбы, всемудре, ныне же верою человеки ловиши Христу от лести вражия, глубина бо бе лесть иногда, погружающая языки бурею неведения.

Умную жития неволненно преплыл еси глубину, апостоле, прелетев ветрилом Духа, верою Христовою. Темже и в пристанище жизни достигл еси, радуяся, во вся веки.

Умному Солнцу, на Древе зашедшу самовластною волею, иже Солнца светильник сразрешитися ищай заити во Христа, на древе повешен бысть крестнем Андрей великий, светило церковное.

О учениче и любимиче Христов и сочисленне апостолов Его! Егда на Престоле сядет Судия с вами дванадесятьми судити, яко обещание глаголет, будите тогда нам человеколюбия стена.

Трисветлую Единицу и Троицу Сопрестольную возславословим неразделяюще, соединяюще же Ю соестественно, яко Едино истинно Существо, соединенно в Лицех Трех несливаемо.

Богородичен: Суща от Троицы Единаго заченши, родила еси, воплощеннаго из Тебе и обновляющаго законы естества Рождеством Твоим, Чистая, Того о нас яко Бога присно молящи не престай, Богородице.

Песнь 9

Ирмос: Светоносный облак, в оньже всех Владыка, яко дождь с небесе на руно, сниде и воплотися нас ради, быв Человек, Безначальный, величаем вси яко Матерь Бога нашего Чистую.

Иже мрежу распрострый таинственнаго Боговидения и яко рыбы в ней уловивый добротами небесных разумений, моли, святе, Святую Троицу источити и нам очищение.

Благодарим языцы, тобою просвещшиися и от земли на Небеса тобою возведеннии, служения бо вражия отступльше, быхом сопричастницы святых Ангел, Господния же славы общницы.

Неизреченных самовидцы и служителие Слова, таинственноводцы и зрителие неизследных, снаследником и нам быти молитеся, апостоли, Христова царствия и причастником Божества Его.

Вязати и решити приемше от Христа власть, разрешите вся от уз многих прегрешений, егда приидет Христос и вси сядите дванадесять на престолех толицех судити вся племена Израилева.

Триипостасное Естество и Нераздельную Славу, в Божестве Едином певаемую, непрестанно на Небеси и на земли Троицу неразлучную прославим, с Сыном Отцу и Духу покланяющеся благочестно.

Богородичен: Под Твое благоутробие прибегающия верою и покланяющияся благочестно Сыну Твоему, Дево Богородительнице, Того яко Бога мира и Господа моли от тления и бед избавити и всяких напастей.

Светилен

Слово Пребезначальное обрет тя, всеблаженне, первозванна показа всех апостолов, Андрее приснопамятне, и, Сего стопам возследуя, показался еси путевождь заблуждших, к Небесному сия возводя Божественному шествию.

АКАФИСТ СВЯТОМУ АПОСТОЛУ АНДРЕЮ ПЕРВОЗВАННОМУ

Кондак 1

Первозваннаго апостола Христова, Евангелия Святаго проповедника, Российския страны богодухновеннаго просветителя, Андрея преславнаго, песньми восхвалим, стояще на версе холма, идеже Крест водрузи десница его, и ему, яко Церкве возследователю верховному, вслед себе указавшему ей путь ко Христу, во умилении воззовем:

Радуйся, Андрее, апостоле Христов Первозванный.

Икос 1

Ангел благовестник Агнца Христа, вземлющаго грехи мира, был еси Андрее апостоле, и с Ним во веки пребываеши на Небеси; отонудуже и призри на пения, приносимая тебе во храме твоем, на месте, идеже стоясте нозе твои, и, яко богат сый благодатию Божиею, подаждь нам слово благо, да зовем ти:

Радуйся, деннице от града Вифсаиды нам возсиявшая; радуйся, равночестный брате верховнаго Петра.

Радуйся, учениче великаго Предтечи Христова; радуйся, первее прочих апостол званный ко апостольскому служению от Самаго Господа.

Радуйся, яко и другим с радостию воззвал еси: «Приидите, обретохом желаемаго Мессию»; радуйся, и нас к Нему же приводяй.

Радуйся, Андрее, апостоле Христов Первозванный.

Кондак 2

«Учителю, где живеши?» — вопросил еси, Андрее, Спаса душ наших и, с Ним пребыв день един, возлюбил еси на вся дни живота твоего обретеннаго тобою Мессию, и брата твоего старейшаго привел еси к Нему. Темже и нас, яко меньшую братию твою, к Нему же не престай влещи, да и мы, последующе стопам твоим, вопием Богу: Аллилуиа.

Икос 2

Провидя в тебе, святый Андрее, веры и любве пламень, Господь паки тя обрете на езере Геннисаретсте, яко рыбаря, купно с братом твоим, вметающа мрежи во глубину, и рече вама: «Грядита по Мне, и Аз сотворю вы ловца человеком». Ты же абие последовал еси Ему и богодухновенным словом, яко мрежею, человеки уловил еси Христу, с нимиже и мы, уловленнии тобою во спасение, вещаем ти:

Радуйся, яко от Самаго Господа ловитве духовней научился еси; радуйся, яко на том же езере с прочими апостолы обуреваем быв, верою спаслся еси в Господа, запрещающаго ветром и морю.

Радуйся, стяжавый велию веру, егда видел еси пречудное насыщение пяти тысящ пятию хлебами; радуйся, дар приявый от Господа целити всяк недуг и всяку болезнь.

Радуйся, яко глас с небесе слышан бысть еллином, Христа тобою узревшим; радуйся, яко на горе Елеонстей откровена быша и тебе грядущая при кончине мира.

Радуйся, Андрее, апостоле Христов Первозванный.

Кондак 3

Странствия Владычня и Безсмертныя Трапезы на Горнем месте Сиона насладився, яко верный друг Христов, вкупе с прочими апостолы узрел еси Господа и Бога твоего, от Негоже и Дух Свят приял еси, во еже вязати и решити грехи людския. И паки, в тойжде горнице Сионстей, обильное бысть на тя излияние обетованнаго Духа во огненных языцех. Темже вся племена удивишася, како языком их глаголал еси величия Божия, поя: Аллилуиа.

Икос 3

От Господа заповедь приим проповедати Евангелие всей твари, обтекл еси многия грады и страны, апостоле Андрее, призывая люди к познанию Истиннаго Бога и крестя их во имя Отца и Сына и Святаго Духа; с нимиже и мы сподобихомся благодати Крещения. Сего ради благодарственная восписуем ти:

Радуйся, чудес Христовых провозвестниче верный; радуйся, Святаго Евангелия проповедниче громогласный.

Радуйся, идольскаго служения потребителю; радуйся, истиннаго благочестия насадителю.

Радуйся, яко по слову твоему людие водою и Духом возрождаются; радуйся, яко тобою вернии Безсмертныя Трапезы причащаются.

Радуйся, Андрее, апостоле Христов Первозванный.

Кондак 4

Сила Божия осени тя, апостоле Первозванный, во еже благовестити силу и славу Сына Божия и утверждати вся веровати во Святую Троицу призванныя. Темже убо и нас, покланяющихся Единому в Триех Ипостасех Богу, на злачней пажити веры Христовы соблюди, да благодатию Святаго Духа выну освящаемии, велегласно поем ему: Аллилуиа.

Икос 4

Привед ко Христу брата твоего Симона Петра, Первозванне, с ним изшел еси и на апостольское служение твое, первее во Антиохию и Синоп, и тамо победив демонов полки, от уз темничных спутника твоего апостола Матфия свободил еси, и юзники с ним бывшия крестил, верховному Петру оттуду в западныя страны текущу, ты братнее целование дал еси ему, сам же добре подвизался еси на востоцех. Темже и мы, людие Церкве Восточныя, блажим тя:

Радуйся, сило Божия, полки демонов прогоняющая и узы темниц сокрушающая; радуйся, приятелище благодати апостольския, от адовых уз тайнодейственне нас свобождающия.

Радуйся, запад и восток с братом твоим богомудрым, проповеди ради слова Божия, жребием разделивый; радуйся, во граде Синопе неверие иудеев силою чудес твоих обличивый.

Радуйся, яко тамо от безбожных Христа ради биен был еси; радуйся, яко от Самаго явльшагося ти Господа исцеление язв тебе даровася.

Радуйся, Андрее, апостоле Христов Первозванный.

Кондак 5

Двукраты возвращся во святый град, да купно со апостолы пятидесятый день празднуеши тамо, двукраты паки шествовал еси от святаго Сиона, во еже Христа проповедати вселенней, первее со Иоанном наперсником Господним, посем же с Симоном Кананитом и Матфием, иже жребием назнаменован бысть во апостола, и вся пределы Асии и Понта обтекл еси, словом спасения всех оглашая, да Богу поют: Аллилуиа.

Икос 5

От моря Галилейскаго до Понта Евксинскаго апостольския мрежи твоя распрострый и все поморие окрест огласивый благовестием твоим, востекл еси, Первозванне, и в страны Скифии, Крест Христов всюду водружая в знамение нашего спасения. Сего ради и мы, аще и позднии роди, внемлюще благовестию твоему и воспоминающе подвиги твоя, зовем ти:

Радуйся, в Никеи лютыя разбойники укротивый и лютейшаго дракона умертвивый; радуйся, Крест Христов посреде града сего водрузивый, яко Предтеча сый двукраты собранных тамо отец богоносных.

Радуйся, яко во Асии и Понте тобою свет Христов возсия; радуйся, яко апостольский жезл твой предгорие Кавказа свету Христову отверзе.

Радуйся, имже мрак киммерийский озарися; радуйся, имже вселенная струями воды живы напоися.

Радуйся, Андрее, апостоле Христов Первозванный.

Кондак 6

Бурею страстей одержимая и, яко воды океана, волнуемая, племена человеков, яже не ведяху Бога Истиннаго, привел еси, апостоле, к тихому пристанищу Христову и тех сердца, аки утлую ладию, неверием обуреваемая, на якори веры православныя утвердил еси. Темже и мы, яко чада православныя веры, благодарным сердцем и благодарными усты вопием Богу: Аллилуиа.

Икос 6

На горе Елеонстей Божественнаго Учителя твоего иногда со прочими апостолы вопросил еси, Андрее: «Рцы нам, что есть знамение пришествия Твоего?» На горах же Киевских, яко орган сый благодати Духа Святаго, ты предвозвестил еси грядущую славу места сего; мы же, предреченныя нам милости сея сподобльшеся, умиленно взываем ти:

Радуйся, яко с горы Сиона закон нам евангельский принесл еси; радуйся, яко по водам Ворисфена апостол Божий к нам востекл еси.

Радуйся, благодать Иорданову, Крещения нашего ради, реце сей даровавый; радуйся, на горах Киевских Крест нашего спасения водрузивый.

Радуйся, имже обильное излияние благодати Божией зде предречеся; радуйся, имже бытие града велика и церквей многих зде предвозвестися.

Радуйся, Андрее, апостоле Христов Первозванный.

Кондак 7

Днесь, во исполнение пророческаго гласа твоего, храм преславный красуется на месте, идеже не сущая яко сущая провидел еси по дару Духа Святаго; окрест же его град велий с церквами златоверхими истину словес твоих свидетельствует, емуже и доныне ты, яко с горния кафедры, мир благовествуеши. Темже и мы, сбытие богодухновенных глагол твоих зряще, велиим гласом взываем Богу: Аллилуиа.

Икос 7

От светоносныя зари, Первозваннаго апостола, свет боговедения восприимши, святая Ольга возсия Российстей земли, яко денница нашего спасения, возводя вслед себе, яко светозарное светило, внука своего Владимира, просветителя всея полунощныя страны. Темже и мы, возведше очи наша к тебе, Андрее богомудре, яко к начальному благовестнику нашего спасения, восписуем ти похвальная сия:

Радуйся, яко деннице нашего спасения, Ольге святей, света Божественнаго познание даровася; радуйся, яко благоверию ея Христово Царствие отверзеся.

Радуйся, яко благословением твоим преславное светило от сея денницы нам произыде; радуйся, яко по твоему предвозвестию апостольскому равноапостольный князь нам явися.

Радуйся, яко тобою святаго Владимира царствие земное к Небесному приобщися; радуйся, яко Днепр и Почайна, реки киевския, спасительною купелию нам быша.

Радуйся, Андрее, апостоле Христов Первозванный.

Кондак 8

Проповедуют преславнаго града Киева и всея Российския страны пастырие и пасомии память деяний твоих, богомудре Андрее апостоле; в недрах же пещерных нетленно почивающии угодницы Божии, со Антонием и Феодосием, немолчными усты, яко живи суще, славу твою веком и родом возглашают, тобою бо водруженный зде Крест, яко благосеннолиственное древо, произрасте, во еже изнести нам плоды благочестия и святыни. Мы же райскаго вертограда твоего, аки птенцы духовнии, тобою научени есмы воспевати Богу: Аллилуиа.

Икос 8

Не точию Руси единыя был еси спасения провозвестник, Первозванный апостоле Христов, но и вся словенская племена, якоже кокош, птенцы своя под криле собираяй, привел еси я ко Христу; ты бо от Херсониса во мрак полунощныя страны прозирая, сущим тамо людем, да Божию научатся слову, премудрыя учители, Кирилла и Мефодия, проповедию твоею за многия веки предуготовал еси; мы же, аки устами сих просветителей наших, велегласно вопием ти:

Радуйся, словенская племена искони благословивый; радуйся, слово их разумное словом Божиим умудривый.

Радуйся, яко глаголу Божию послушливии, Церкве чада словесная быша; радуйся, яко в Херсонисе, идеже проповедал еси, первая росская писмена Кирилл святый обрете и прият я.

Радуйся, яко теми Алфу и Омегу, начаток и конец — Христа Божию премудрость возвестил еси им; радуйся, яко и вся богодухновенная писания учителие сии на язык словенск нам преложиша.

Радуйся, Андрее, апостоле Христов Первозванный.

Кондак 9

Пустынныя Скифии не убоявся, во глубину полунощныя страны простерл еси апостольская странствия твоя, Первозванне, отонудуже и в ветхий Рим пришел еси, иже тогда глава миру языческому бысть; обаче тьмы ради идольския оставль его, и на красный брег Воспора пришед, тамо во граде Византии, иже новый Рим и матерь христианом бысть, апостольский престол твой утвердил еси, да от него Восток и Север весь светом веры озарится, вернии же чада Церкве Христовы Богу единомысленно воззовут: Аллилуиа.

Икос 9

«Мати Сион»,— псаломски речет человек, яко человек духовно родися в нем, новый же Сион нам бысть Киев: в нем бо свет и благодать Божия явися всем сыновом российстим от кафедры, юже ты, Первозванне апостоле, в Византии утвердил еси. Темже и мы, Невечерним Светом озаряемии, благодарно взываем ти:

Радуйся, от горы Сионския снизшедый и горним светом Киев многохолмный озаривый; радуйся, граду сему многоплодие духовное благословением твоим низпославый.

Радуйся, яко посреде вселенныя апостольский престол твой утвердил еси; радуйся, яко под сень его (в новом Риме) вся просвещенныя тобою языки собрал еси.

Радуйся, имже православие в душах их утверждается; радуйся, имже от Востока тьма Запада отревается.

Радуйся, Андрее, апостоле Христов Первозванный.

Кондак 10

Егда наста время преставления твоего, блаженне апостоле, в древния Патры Ахайския пришел еси, да тамо жрен будеши, течение бо скончал еси, подвигом добрым подвизался еси, всем проповедав Христа распята, иудеем соблазн, еллином же безумие, нам же, званным и спасаемым,— Христа, Божию Силу и Божию Премудрость, от Неяже и научихомся пети Богу: Аллилуиа.

Икос 10

Всюду Именем Господа Иисуса болящия исцеляя, мертвыя воскрешая, бесы изгоняя, и во Патрах предсмертную проповедь твою чудесами утвердил еси, апостоле Христов, и анфипата Лезвия обратил еси к познанию истины, егда противления ради язвою поражен быв, тобою от одра болезни воздвижен бысть; людие же вси, видевше в тебе силу Божию, идолы своя сокрушиша, посем и Господь явися тебе, якоже Павлу иногда в Коринфе, и повеле взяти крест твой, назнаменовав сим твое в Патрах, Его ради, страдание. Темже и мы, дивящеся велией благодати в тебе, благоговейно взываем:

Радуйся, велия Бога всемогущаго сило; радуйся, многоценное чудес сокровище.

Радуйся, древних Патр просвещение и украшение; радуйся, неверие анфипата в веру пременивый.

Радуйся, яко тамо паки явися тебе Господь, на подвиг крестный тя призвавый; радуйся, яко уготовася тебе венец правды.

Радуйся, Андрее, апостоле Христов Первозванный.

Кондак 11

Нерон кесарь, якоже иногда Ирод, гонение на вся верныя воздвигнувый, в Риме Павла мечем усекну, Петра же на кресте распя, подобне и тебе достиже в Патрах рука мучителева, егда вместо кроткаго Лезвия судию постави Егеата лютаго, иже не терпяй крещения брата своего, ниже исцелением жены своея умягчен быв, в темницу вверже тя и, якоже верховнаго Петра, на крест осуди. Ты же юзник сый, в темнице мрачней, яко во светлом храме, брата анфипатова Стратоклиса во епископа Патром проручествовал еси, Богу со всеми верными посреде узилища воспевая: Аллилуиа.

Икос 11

На месте лобнем крест воздвизаем узрев, на немже имел еси распят быти, не убоялся еси, апостоле, даже до смерти свидетельствовати возлюбльшаго тя и возлюбленнаго тобою Христа, и к сему знамению спасения руце простирая, умиленно взывал еси:

Радуйся, Кресте Всечестный, пред нимже с веселием предстою, ведая тя, упование мое; радуйся, Кресте Животворящий, егоже глава до Небес достиже, подножие же врата ада сокруши.

Радуйся, Кресте достопокланяемый, восприемый Владыку моего, яко гроздие сладчайшее, источившее нам спасение; радуйся, Кресте благословенный, разбойника спасый и тому плоды исповедания даровавый.

Радуйся, яко и моея радости исполнение был еси; темже радуйся и ты, страстотерпче, на Кресте веру твою во Христа запечатлевый.

Радуйся, Андрее, апостоле Христов Первозванный.

Кондак 12

«Приидите, свидетелие радости моея! — воззвал еси апостоле к совершителем воли Егеата,— творите волю наю обою, распните мя и, яко агнца, принесите в жертву создавшему мя Творцу». И сия рек, возшел еси на крест, яко на горнюю кафедру, с неяже три дни и три нощи проповедал еси слово Божие окрест стоящим людем, да не боятся смерти, исповедающе Господа Иисуса. Егда же светом Небесным озарися лик твой, ужасеся мучитель и тя со креста взяти повеле; обаче ты, страстотерпче, не восхотел еси от крестных мук разрешитися, до исхода твоего непрестанно Богу вопия: Аллилуиа.

Икос 12

Славяще апостольския подвиги твоя, Андрее Первозванне, ублажаем святую кончину твою, еюже Живоносную Страсть Сына Божия прославил еси, и во умилении сердца взываем ти сице:

Радуйся, друже Христов, с радостию крестная страдания за Него претерпевый; радуйся, апостоле верный, со креста глаголы Живота Вечнаго людем проповедавый.

Радуйся, яко в час снятия со креста осени тя свет, аки молния с небесе; радуйся, яко православно исповедающим проповеданнаго тобою Христа Сына Божия обещал еси благодать велию.

Радуйся, Горняго Иерусалима апостольское основание; радуйся, седяй со апостолы на едином от двоюнадесяте престолов, во еже судити вся колена Израилева.

Радуйся, Андрее, апостоле Христов Первозванный.

Кондак 13

О Первозванный апостоле Христов Андрее, призри на благохваления сия всех чтущих святую память твою, и яко водрузил еси Крестное Древо на горах града Киева, присно осеняй и нас спасительным знамением сим, да, Крестом Господа Бога и Спаса нашего охраняеми, достигнем в меру возраста исполнения Христова и сподобимся с тобою и со всеми святыми, во гласе радования, в безконечныя веки пети Богу, Спасителю нашему: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос «Ангел благовестник…» и 1-й кондак «Первозваннаго апостола…».